Den senaste tiden har det börjat dyka upp mer reklam för filmtjänster online. Film online är en marknad med enorm potential, men tjänsterna har inte fått det riktiga lyftet än.
En av de mest lovande tjänsterna är Voddler, som liknar Spotify, fast är för film. Det finns både gratis/reklamfinansierad film och hyrfilm med priser som motsvarar dem i videobutiken. En klassiker som Con air ligger t.ex. på 19 kr och en nyare film som 2012 ligger på 37 kr. För att kunna skapa ett Voddlerkonto behöver du en inbjudan, så här kommer en länk till några tips som kan leda till en Voddler invite.
Det måste vara enkelt att se film på nätet
Tekniken för att visa film på nätet har funnits ett tag, men branschen har ägnat mycket tid till käbbel kring rättigheter, kopieringsskydd, ersättningsnivåer och hur befintliga affärsmodeller kan skyddas från påverkan från digital försäljning. Branschen har också ägnat mycket tid och resurser till att attackera olagliga filmalternativ.
På ett sätt är det ganska märkligt att filmbranschen inte tidigt insåg att de måste använda tekniken till sin egen fördel. Det borde vara sunt förnuft att det i princip är omöjligt att vinna ett “krig” på Internet med en arme av jurister utrustade med papper och penna. De borde ha givit några entreprenörer, affärsutvecklare och tekniker fria händer att utveckla en användarvänlig filmtjänst.
När branschen väl började komma ut på nätet, så hade de en helt orimlig prissättning med 229 kr per nedladdad film (för att inte påverka DVD-försäljningen?). Nu kan man välja att skratta åt historien eller se det tragiska i att det skulle ta så många år att komma fram till vettiga legala filmtjänster.
Apple har med iTunes Store och App Store visat att många är villiga att betala för innehåll om det är:
- Bra utbud till vettigt pris
- Lätt att hitta det man söker
- Enkelt att betala och att använda tjänsten
Det samma gäller rimligen för filmtjänster?
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.