Länge gick det inte att förhindra säljare att ringa till mobilen, men sedan juni 2013 är det möjligt att även anmäla mobilnummer till NIX-registret. Tidigare gick det bara att spärra fasta nummer för säljsamtal.
Uppdatering: Bakgrunden till att det tidigare inte gick att NIXa sin mobil, var att det fram till februari i år varit förbjudet att ringa säljsamtal till mobiler (med vissa undantag som t.ex. befintliga kunder). Läs mer om bakgrunden kring mobiler och NIX här.
Jag tror många är irriterade på den ökande mängden säljsamtal och några har säkert missat att använda denna möjlighet att spärra sin mobil via NIX?
När du anmäler ditt nummer till NIX så innebär det att du spärrar din telefon för “obeställda telefonsamtal i marknadsförings-, försäljnings- eller insamlingssyfte”.
Spärra ditt mobilnummer
- Ring 077 – 228 00 00 från det nummer som du vill spärra (kostar som inrikessamtal)
- Följ instruktionerna
- Klart!
Vill du spärra en fast telefon kan du ringa till 020 27 70 00. Se även detaljer om NIX på nixtelefon.org
Företag ringer ändå mig, trots att jag är med i NIX?
Företag som du har eller nyligen har haft en avtalsrelation med, de har rätt att ringa dig. Dock kan du be dem att radera numret från deras register som används för marknadsföring. En sådan uppmaning brukar seriösa företag hörsamma.
Det kan ta upp till 3 månader från det att du anmält dig till NIX tills att anmälan har full effekt. Det tar tid innan alla försäljningsföretag har uppdaterat sina register. Så har du nyligen anmält dig kan du behöva ha lite tålamod.
Som alternativ till NIX eller komplettering kan du använda appar eller speciella kontakter på din smartphone, som filtrerar bort säljsamtalen.
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.