Apple ändrar nu sin policy kring garantireparationer av fuktskadade produkter, däribland iPhone. Apple har fått en hel del kritik för att de vägrat laga iPhones som de anser vara fuktskadade, trots att konsumenten inte har utsatt produkten för vatten och trots att produkten inte visar några tydliga tecken på att vara fuktskadad.
I princip alla mobiltillverkare vägrar att laga en mobil som vid reparation visar sig vara fuktskadad. De flesta mobiltelefoner på marknaden, inklusive iPhone, har små vita fuktsensorer fastklistrade på insidan av mobilen. Dessa sensorer färgas röda/rosa om mobilen utsätts för vatten/fukt. Det sägs dock att sensorerna i iPhone är mer känsliga än på andra telefoner.
Ny policy kring fuktskador
En välkommen nyhet är att Apple nu ändrar sin policy gällande “fuktskador”.
“Numera måste en servicetekniker som upptäcker att fuktsensorn har aktiverats undersöka apparaten för att se om det finns spår av faktiska fuktskador innan kunden nekas reparation på garantin.” Källa: MacWorld
Tips till dig som ska reklamera en produkt
Om du vill veta mer om att reklamera produkter, läs gärna mina tips om reklamation och konsumentköplagen.
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.
Ni glömmer en sak. Det är mycket enkelt att höja IP-standarden på en mobiltelefon. Alla bärbara och fasta VHF-telefoner är vattentäta enl. IP-standarden, vanligtvis att apparaten tål att sänkas i en meter djupt i vatten under 30 minuter utan att ta skada. En standard som mobiltelefonbranschen mycket väl känner till.
Apples oförskämda svar borde åstadkomma en reaktion från KO men aktiviteten där är låg.