Har din mobil eller dator gått sönder? Eländes elände!
Men, det kan vara värt att kontrollera vilka rättigheter du har som konsument. Här kommer några tips.
De flesta företag lämnar 1 års garanti på konsumentprodukter, men det finns ingen lag om garanti.
- Privatpersoner har däremot enligt konsumentköplagen 3 års reklamationsrätt, gällande ursprungliga fel på produkten. D.v.s. även om garantin på 1 år har gått ut, så är säljaren skyldig att utan kostnad reparera varan OM felet fanns när produkten köptes.
- Kan inte varan repareras har du rätt till en ny vara. Alternativt kan köpet hävas och du får pengarna tillbaka.
- Har säljaren försökt reparera varan 2 gånger, utan att felet är borta, så har du rätt att häva köpet.
- Reklameras produkten inom 6 mån så har konsumenten alltid rätt till reparation, OM inte säljaren kan bevisa att konsumenten orsakat felet.
- Efter 6 mån åligger det konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt (om du kan visa att produkten hanterats enligt instruktionerna och med varsamhet, torde detta räcka i många fall, men det beror förstås på vilket företag man har att göra med). Om garantin är 1 år, så blir detta i praktiken först aktuellt efter 1 år.
- Även förbrukningsvaror som batterier omfattas av konsumentköplagen. D.v.s. t.ex. laptopbatterier går att reklamera. Många företag hävdar motsatsen, vilket är helt fel.
- Är du osäker på vad som gäller, kontakta en konsumentvägledare i din kommun. De går att kontakta både via telefon och mail. Du kan hitta din närmaste konsumentvägledare här.
- Av egen erfarenhet vet jag att många företag är HELT okunniga när det gäller konsumentköplagen. Var påläst och ta gärna med fakta om konsumentköplagen till butiken. Minhembio har en mycket bra artikel om konsumentköplagen som jag verkligen vill rekommendera. Den är lång, men läsvärd! Det finns inte minst många elektronikföretag där ute som BORDE läsa den.
- Köper du av en privatperson, så gäller INTE konsumentköplagen.
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.
Hej jag lämnade in en soundbar för reperation efter att köpt den på elgiganten efter ca 3 månader deras servicepartner infocare utförde reperationen men när vi fick tillbaka soundbaren hade dem förstört den optiska ljudingången, vad gäller för regler här har vi inte rätt att få en ny enhet eller har de rätt att försöka reparera igen och möjligtvis förstöra något annat på enheten.
Skall nämnas att de bytte ut mainboarden på soundbaren, och nu ser den optiska ljudingången deformerad ut.