Dagens story om en integritetsmiss hittar vi på SVD, om Martin som hade köpt en mobiltelefon på Media Markt. Telefonen var på service upprepade gånger och till slut lämnade han tillbaka den och köpte en annan mobil istället. Kruxet var att Martins gamla telefon hamnade som demo-exemplar ute i butiken och i telefonen fanns Martins privata SMS och bilder kvar. Martins kompisar gjorde upptäckten av en slump på Media Markt.
Media Markt medger att deras rutiner brustit och att deras verkstad borde raderat innehållet. Själv kan jag tycka att man även själv har ett ansvar att rensa en telefon, innan man lämnar tillbaka den för gott. Du har ett ansvar gentemot dina vänner att inte lämna ut adressbok, SMS, bilder etc. till utomstående. Som utomstående räknar jag även 1 servicetekniker. I dessa fall ska man (uppenbarligen) inte lita på utomstående, utan ta det säkra före det osäkra och radera allt själv. (Det bästa vore förstås om Media Markt hade som rutin att radera allt innehåll tillsammans med kunden vid återlämning).
På de flesta telefoner kan du radera allt privat innehåll på några sekunder. Har du t.ex. en Sony Ericsson telefon brukar det finnas ett alternativ som heter “Total återställning”, som raderar alla kontakter, SMS, bilder etc. D.v.s. telefonen återställs till det läge som den ska ha vid leverans till kund.
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.