Google har under de senaste månaderna arbetat för att förbättra sin redan dominerande söktjänst. Designmässigt kommer Google inte ändras, utan det är under skalet som förändringarna finns. Den nya söktjänsten uppges söka igenom fler sidor, vara snabbare och ge ännu mer relevanta sökresultat. Nya versionen av söktjänsten går under kodnamnet Caffeine och kan provköras här http://www2.sandbox.google.com/.
För vanliga användare innebär detta troligen inga stora förändringar. För dem som jobbar med webb och speciellt sökmotoroptimering, är Googles Caffeine en desto mer intressant nyhet. Det är möjligt att ändringar har införts som påverkar bedömningen av webbsidors relevans. D.v.s. hur Google bedömer vilka sidor som ska hamna högt upp i träfflistan på Google. Framtiden får utvisa hur ändringarna påverkar sökresultaten.
Den intresserade läser: Matt Cutts om Caffeine, Google webmaster central blog, Searchengineland, IDG, Ny teknik, Videointervju med Matt Cutts.
Kommentera gärna om du har upptäckt några förändringar i Caffeine, har några kommentarer om Google eller sökmotoroptimering.
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.