Det låter osannolikt, men efter att ha läst detta på Searchengineland har Google faktiskt bra på fötterna när de påstår att sökmotorn Bing kopierar delar av Googles sökresultat.
Hur kom Google fram till detta undrar du nu förstås? Jo, Google skapade ett antal fejkade sökresultat. Detta genom att plantera ett antal sidor i sitt eget sökindex, som på “felaktiga” grunder rankade som #1 för diverse märkliga sökfraser. Googleanställda sökte därefter på Google med hjälp av Internet explorer, efter de märkliga fraserna. Efter några veckor upptäckte Google att en del av de planterade sidorna började dyka upp som #1 i Bings sökresultat. Sidorna kan bara ha hamnat där genom att Bing har sneglat på Googles resultat.
Den enda rimliga förklaringen är att Bing toolbar, som kan installeras i Internet explorer, rapporterar användares sökningar och resultat till Bing. Denna information används sedan av Bing för att förbättra sökresultatet. Eller efterlikna Googles resultat då…
Detta att en toolbar rapporterar användares förehavanden är inget nytt i sig (Google har ju Google toolbar), men att använda sådan information för att påverka sökresultatet på det här sättet är definitivt något nytt.
Är detta smart, fusk eller oetiskt?
Tips: Läs en insiktsfull analys av detta i denna kommentaren av randfish
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.