Jag såg en fråga om fördelningen mellan kvinnor och män på LinkedIn. Självklart blev jag nyfiken och började söka runt efter statistik*.
Kvinnor är i allmänhet något mer aktiva än män på sociala medier. 68 % av alla kvinnor använder sociala medier, jämfört med 62 % av männen (USA). Fler kvinnor har också varit aktiva på de sociala nätverken Facebook, Pinterest och Instagram. Traditionellt har dock män varit överrepresenterade på det nätverket LinkedIn. De senaste åren har andelen kvinnor på LinkedIn ökat och en kvalificerad gissning är att andelen kvinnor nu närmar sig 50 %.
Några siffror om LinkedIn
- 2011 var andelen män 63 % och kvinnor således 37 %.
- 2013 var andelen män 54 % och kvinnor 46 %.
- 2015 använder 25 % av de kvinnliga internetanvändarna LinkedIn och 26 % av de manliga.
En gissning baserat på den sista siffran är att andelen kvinnor på LinkedIn är ca 48 % och andelen män ca 52 %.
*) Notera att den övervägande delen av statistiken gäller USA.
Infographic
Källa: http://www.internetserviceproviders.org/blog/2013/gendered-social-media/
Content & SEO manager. Tidigare mjukvaruutvecklare C++, Java, Android. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone och Android.