Ryan air: Snart kostar det pengar att checka in

Nej, det är inget skämt. Ryan air vill tydliggöra för kunderna vad som kostar pengar. Den som väljer att checka in online slipper extrakostnad och får dessutom gå på planet först, medan de som checkar in på plats får betala en avgift. Sedan tidigare är ju Ryan air kända för sina olika avgifter för bagage, betalningsavgift etc. Det som blir billigare för flygbolaget ska också bli billigare för kunden, verkar mottot vara. Visst ligger det något slags logik i detta?

Jag ser detta som en del av en bredare trend av effektivisering, eller minskning av personalbehovet om man så vill. Jämför med shop express i dagligvarubutikerna. De kunder som väljer att använda självservicesystemet premieras med inga/korta köer och får ibland specialerbjudanden. De kunder som väljer det traditionella sättet att handla och betala straffas i någon mån (köer, färre erbjudanden). Den som minskar företagets kostnader får i någon mån del av kakan. I alla fall initialt.

Artikeln fortsätter under annonsen



Besök och gilla gärna Omteknik.se på Facebook.

Samtidigt tror jag att det alltid kommer finnas en marknad för företag och butiker med personlig service. Det kommer alltid finnas kunder kunder som är beredda att betala extra för bra hjälp.

Mjukvaruutvecklare C++. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *