Tips hur du porterar ditt mobilnummer på rätt sätt


Besök och gilla gärna Omteknik.se på Facebook.

Om du byter mobiloperatör kan du sedan ett antal år tillbaka flytta med dig telefonnumret till den nya operatören. Detta kallas på fackspråk för att portera sitt mobilnummer. Var dock uppmärksam och läs på om de villkor som gäller i samband med portering. Detta gäller i synnerhet om du har bindningstid eller uppsägningstid på ditt befintliga mobilabonnemang.

Jag porterade nyligen mitt nummer från Telenor till Telia, eftersom jag köpte en iPhone 3G (som inte Telenor säljer i nuläget). När man porterar kan man välja NÄR porteringen ska utföras. Har du bindningstid eller uppsägningstid på ditt befintliga abonnemang, kan det alltså vara fördelaktigt att schemalägga porteringen vid nuvarande abonnemangs utgång.

Artikeln fortsätter under annonsen


Jag har inget minne av att Telia frågade mig NÄR jag ville portera mitt nummer, utan numret porterades från Telenor till Telia så snabbt som möjligt, efter en knapp vecka. Den sura ”dealen” med detta är att mitt abonnemang hos Telenor hade 3 månaders uppsägningstid. Jag fick alltså snällt betala 3 x 99:- extra på sista fakturan, som jag inte kunde använda till samtal. Hade jag valt att portera 3 månader senare, kunde jag utnyttjat dessa avgifter till samtal och SMS. Jag kontaktade Telenor och framförde det något orimliga i att behöva betala nästan 300 kr för något man inte kan utnyttja, men de hade ingen ”rätt” att ta bort dessa avgifter. Eftersom jag varit kund hos dem i ca 10 år, vilket jag påtalade, tyckte jag de kunde agerat något annorlunda. Men jag hade ingen stor förhoppning, då de rent avtalsmässigt förstås har all rätt att ta ut avgifterna.

Oftast vill man antagligen portera sitt nummer så snabbt som möjligt, men för dem med höga månadsavgifter och långa bindningstider kan det alltså vara klokt att schemalägga porteringen senare.

Telenor hade dock debiterat nästan en månad för mycket efter porterings/uppsägningsdatumet, så de sänkte i alla fall fakturan med 99 kr. Det gäller att vara på sin vakt! Uppsägningen hos telenor gäller enligt avtalet från dagen efter man säger upp abonnemanget, men Telenor hade debiterat + 3 månader efter aktuell fakturaperiod. Går det så går det…

Portera?

  • Du kontaktar den nya operatören för att portera ditt nummer. Säljaren i butiken kan hjälpa dig med detta när du köper telefon/tecknar abonnemang.
  • Du kan välja vilket datum du vill portera numret.
  • Oftast innebär en portering att ditt gamla abonnemang sägs upp med nästan omedelbart verkan. Jag fick en skriftlig bekräftelse från min gamla operatör om portering och uppsägning av abonnemanget och även från min nya operatör om porteringen. Har du inte hört något från din gamla operatör på 1-2 veckor, ring och kolla så att porteringen är på gång och att abonnemanget är uppsagt.
  • Portera alltid mobilnumret först, INNAN du säger upp ditt gamla abonnemang. OBS! Säger du upp gamla abonnemanget först, så förlorar du ditt nummer och kan inte portera.
  • Om du är osäker kring villkoren, ring din gamla operatör och fråga vilken bindningstid och ev. uppsägningstid du har.

Rent generellt tycker jag uppsägningstid är ett oskick, i det fall leverantören inte har betydande kostnader eller tidskrävande arbete i samband med uppsägningen. I många fall syftar uppsägningstiden bara till att hålla kvar konsumenten längre tid i ett abonnemang och att göra bytet mellan leverantörer trögare. Inte sunt för konkurrensen, i min mening.

Mjukvaruutvecklare C++. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone.

32 comments for “Tips hur du porterar ditt mobilnummer på rätt sätt

  1. Mysan
    fredag, 7 november 2008 kl. 09:12

    Oj, jag sa upp mitt abonnemang igår, men sa att jag ville portera numret till 3. Idag beställde jag nya abonnemanget och telefonen. MEN bindningstiden är till den 5:e december… Tror du jag förlorat mitt mobilnummer nu??
    *håller tummarna för att jag får ha kvar det!*

  2. tisdag, 11 november 2008 kl. 16:46

    @Mysan: Det viktiga är att man säger till sin nya operatör (3 i ditt fall) att man har ett befintligt nummer som man vill portera. Det är den nya operatören som sköter porteringen. Bara du nu har beställt portering hos 3, så gissar jag att du får behålla numret, eftersom du har bindningstid kvar på ditt gamla abonnemang.

  3. Abbe
    torsdag, 15 januari 2009 kl. 10:47

    Hej Anders.
    Det var märkligt. Jag vet att man inte ska säga upp sitt avtal när man ska portera. Gör man det så lägger man en order. Och när man lägger en order så kan den andra operatören inte portera in numret. Jag tycker att endast bindningstid är bättre en uppsägningstid, då uppsägningstiden alltid följer med oavsett när man vill avsluta.
    Anders! Kan du skicka brevet du fick i samband med porteringen, vore intressant att se hur den ser ut.
    Alltså brevet som välkomnar dig till den nya operatören.
    den akn du skcika till mit mail.
    Tackar

  4. Pål
    tisdag, 10 februari 2009 kl. 14:39

    Min fru och jag har fakturerats på samma felaktiga sätt. Det verkar som att Telenor gör detta rutinmässigt, vilket borde räknas som bedrägeri då de borde vara väl medvetna om det – inte mycket bättre än företag som skickar rena bluffakturor. Jag har gjort en anmälan till konsumentverket och det tycker jag alla andra som drabbats borde göra också så att de får mer underlag och tydligare kan se att det inte handlar om enstaka misstag.

  5. onsdag, 11 februari 2009 kl. 01:43

    @Pål: Mycket intressant. Återkom gärna om du får mer information i ärendet. Skriv gärna hur du gick till väga för att rapportera dem, så andra kan göra samma sak.

  6. tina
    lördag, 9 januari 2010 kl. 18:41

    Hej, HAr köpt en iphone med mycket förväntan, är sååååå besviken på hur komplicerad Itune och iphods är. 🙁 kan inte lämna tillbaks o ska jag sälja den förlorar så mycket på en vecka gammal iphone 🙁
    Till ex.
    1-skulle ladda mina ljudböcker som jag har på datorn på ihpone,men filerna har laddats i fel ordning så jobbigt att inte går o sortera.
    2-En annan problem är att har en favorit ring signal på min nokia phone som har fört över till iphone men den vill inte ”använda som ringsignal” varför är en sådan avancerad phone so jobbig?
    3-andra telefonr kan inte kopplas o skicka bilder/saker via blue tuth, vad är det jag gör fel?

    Snälla hjälp om det är någon som kan dessa grejer 🙁
    Besviken
    /Tina

  7. söndag, 10 januari 2010 kl. 01:57

    @tina
    1. Använder inte ljudböcker själv, så hoppas någon annan kan svara. Om inte detta hjälper dig? http://www.familjeliv.se/Foralder/Forum-5-84/m49884846.html
    2. Troligen fel format på filen eller för lång låt. Testa att göra om den med Audiko.net , se:
    http://www.omteknik.se/gor-en-egen-ringsignal-till-din-iphone-med-en-mp3-lat/
    eller programmet iRinger för PC http://www.iringer.net
    Har du tur kanske ringsignalen rentav finns färdig att ladda ner på Audiko.net
    3. Du kan inte skicka saker till/från iPhone via bluetooth. Till en jailbreakad iPhone finns iBluetooth som ska fixa det enligt http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=3214 , har inte testat det och jailbreak (byta ut iPhone-programvaran till en icke-officiell) är inget som jag rekommenderar att du ger dig in på. Be folk maila eller MMS:a bilder istället.

  8. Philip
    torsdag, 21 januari 2010 kl. 16:34

    @Pål
    Det är absolut inte felaktigt att ta ut en avgift på måndadsbeloppet x 3, då det står i ditt och ALLA andras avtal, som är kunder hos Telenor. Visst, systemet de har är inte bra, men absolut inget olagligt eller omoraliskt, då du har tecknat ett juridiskt gällande avtal, där du godkänner 3 månaders uppsägning. Läs igenom ditt avtal, innan du yttrar dig och går till konsumentverket.

    Vad det gäller portera på enklast möjliga sätt, SKA du säga upp ditt abonnemang, 3 månader innan bindningstiden tar slut, och i samband med uppsägningen be om en övergång till kontantkort. Alltså, då blir ditt befintliga SIM-kort ett kontantkort 3 månader efter du sagt upp avtalet, och först då begär du en portering. På så vis får du möjlighet att använda månadsbeloppet under uppsägningstiden, istället för att surt betala en slutfaktura på den fasta kostnaden x 3.

  9. Johan
    söndag, 7 februari 2010 kl. 12:17

    @Pål: Är du Telenorrepresentat eller? Det är iofs klart att man inte kan klaga på ett avtal man knutit sig an, där det är 3mån uppsägning. Grejen är ju varför det är 3mån uppsägning, till vilken nytta? Jo, för att operatören ska kunna ta ut ännu mer pengar från kunden. Finns en o annan operatör som har 30 dagars uppsägning och det tycker jag är überbra, och jag har varit nöjd kund. Varför har inte alla operatörer det, jo för då hade kunderna bytt oftare och operatörerna hade ju inte kunnat få ut lika mycket från kunden. För vilken person kan planera såå långt i förväg, att man vet att man ska byta abonnemang/operatör om 3mån? Klart man inte kan. Då kostar extra när hoppar på impulsköp, 3xMånavgift! För vem tar egentligen reda på hur många månaders uppsägning det är? Kunde lika gärna stå 4mån.

  10. Stefan Sterling
    måndag, 1 mars 2010 kl. 13:24

    Tjena!

    Har ni några fler frågor om portering/mobiltelefoni så skriv här!
    Jobbar för The Phone House, och kan svara på era frågor, tyckte det var ett intressant forum!

    Det viktigaste iallafall när ni porterar, är att ni FÖRST måste ringa till er nuvarande opperatör. Godkänner inte din nuvarande opperatör porteringen, så går allt åt skogen…

    Ett tips är då att ringa till din nuvarande opperatör och be om en ÖPPEN slutfaktura. Det innebär att du får en slutfaktura på uppsägningstiden, samt att numret är fritt för samtliga opperatörer att portera.

    Säger du säga upp abonnemanget, så försvinner numret efter uppsägningstiden…

    Och det är ALLTID uppsägningstid, så säg upp abonnemanget/portera 3 mån innan det löper ut, eller som föreg. sa här, lägg upp ett porteringsdatum. Men var varsam!
    Allt handlar om att din nuvarande operatör ska godkänna porteringen, så man har koll på det hela tiden!

    MVH Stefan.

  11. Elisabeth E
    onsdag, 17 mars 2010 kl. 21:27

    Hur var det nu? Öppen slutfaktura, begära porteringsDATUM INNAN (fast det funkade inte för mig med att begära datum i förtid…)
    önskar jag hade haft tipsen till hands….
    Har lärt mig att hos Telenor, där ”äger man sitt telnr fram till 2 veckor efter avslutat abonnemang”, därefter släpper de det inte till andra operatörer.
    Fast… de KAN korrigera det, det hänger bara på vilja…

    Struliga bakgrunden:
    Snart 2,5 månader senare, har operatörerna ännu inte lyckats genomföra porteringen! Trots upprepade påtryckningar.

    1. Ombads av Tele2 att på själva upphörandedagen av Telenorabonnemang, begära porteringen hos Tele2 eftersom Telenor ofta nekar till att släppa nummer innan abonnemang upphört.
    2. Tele2s inspelning av avtalet strulade, vilket de först efter 4e samtalet (1,5 mån) uppgav och åtgärdade.
    3 Hörde samtidigt med Telenor om telnr fanns kvar och om de var villiga till att släppa det. Det uppgav att det inte var någotsomhelst problem
    4 Telenor nekar portering pga att begäran görs för sent… trots att de nyss uppgav motsatsen.
    5 Telenor meddelar att de kan korrigera detta och att Tele2 kan begära en ny portering
    6 Måste nu ringa Tele2 igen och begära portering… Följetongen går vidare…

  12. Andreas
    fredag, 16 april 2010 kl. 06:13

    Om man byter från abonnemang till kontantkort och sedan byter operatör, slipper man inte då uppsägningstiden?

  13. johan
    söndag, 18 april 2010 kl. 20:42

    Nej, fortfarande 3 månaders uppsägningstid tyvärr…

  14. Mårten
    torsdag, 29 april 2010 kl. 16:58

    Philip har helt rätt! Du har skrivit på ett bindande avtal och då är det de som gäller. Jag jobbar inte för Telenor men jobbade åt ett annat tele företag under förra året. Något som störde mig mest var sånna personer som Pål som klagar över någonting dom en gång gått med på i ett bindande avtal. Ingen som helst anledning att klaga!

    Och gör som han säger om ni ska portera från ett abonnemang med uppsägningstid. Eller gör ni som Stefan Sterling säger med öppen slutfaktura.

    Däremot motsäger det mig lite att be er göra som Stefan Sterling säger, då han medgivet jobbar för ett av de absolut värsta fulsäljar-företagen i Sverige. Så jäkla mycke problem bara på grund av TPH. Men självklart gjorde ledningen inget åt det då de tjänar bra med pengar på det. Därav lämnade jag den branschen. 🙂

  15. Ulf
    fredag, 7 maj 2010 kl. 09:01

    Nu förstår jag inget:
    Enligt huvudförfattaren till denna tråd skall man alltså gå till den önskvärda operatören och be dem portera telenummret. Alltså inte meddela sin gammla operatör först.
    Man sedan säger en annan här, troligen Telenorrepresentant, att man skall kontakta sin nuuvarande operatör och be dem portera nummret INNAN man går till en ny operatör. (Nej han säger att man skall säga upp abonnemanget och gå över till kontant kort.)
    Så min fråga är: är det någon som kunnat portera sitt Telenor-nummer till en annan operatör och hur har det gått till? Vilka steg har Ni gjort för att uppnå detta?
    Jag vill behålla mitt nummer och inte få ett nytt, helt meningslöst annars.
    Mitt abonemang går ut i början på September och jag har tid nu innan det går ut att försöka reda ut detta. Så all hjälp hade uppskattats!

    Jag vill inte klaga på Telenor, ser man avtalen i branchen så är Telenor inte värst men inte bäst heller. Jag vill byta för att få ner kostnaderna och få bättre tele-täckning men vill göra det med mitt nuvarande nummer. (Och nej jag vill ändå inte ha ett billigare abonemang från Telenor.)

  16. Tomas
    söndag, 3 oktober 2010 kl. 20:43

    @Andreas
    Andreas:
    ”Om man byter från abonnemang till kontantkort och sedan byter operatör, slipper man inte då uppsägningstiden?”
    RE: Nej, fortfarande 3 månaders uppsägningstid tyvärr…

    Va? Har man 3 mån uppsägningstid på ett kontantkort? Är du seriös? Är du säker på detta?
    Om det är sant, vad var meningen med tipset att flytta över numret från abon till kontantkort?

  17. Tomas
    söndag, 3 oktober 2010 kl. 21:06

    @Mårten
    Jag förstår inte varför Pål fick så mycket skit för. Jag antog att Pål menade att precis som Anders så fakturerades han en mån för mycket (det skrev Anders i sin OP, att Telenor betalade ut det tillbaks till honom, så dom höll med honom). Inte att han bestred 3 mån uppsägningstiden och dess ”öppen slutfaktura”.

    Hur kan ”öppen slutfaktura” ens anses vara ett bra alternativ? Då betalar man för två tele abonnemangsavgifter under 3 mån samtidigt egentligen.
    Enda skillnaden är att på den nya operatören så betalar du månadsvis och på den nya så har du fått en faktura för kommande 3 månaders abonnemangsavgifter. Usch!

    Nä, det låter inte alls bra. Jag skulle vilja påstå, utifrån min informationssamlande både här och där, att det är VIKTIGT ATT DU SJÄLV tar upp ”NÄR” du vill numret ska porteras när du pratar med den nya operatören. För den person du pratar i telefon med vill självklart portera numret till det företag han jobbar åt så fort som möjligt – och INTE vänta på din 3 mån uppsägningstid vilket h*n självklart vet om! Innan du informerar ”när” så måste du självklart ha information om din nuvarande abonnemang – har du bindningstid kvar t.ex.? Uppsägningstid har du definitivt om bindningstiden är slut – du bekräftar att det är 3 mån, vilket är standard i telebranschen, och sedan kan du göra ett informerat val och prata med den nya operatören NÄR du vill flytten ska ske.
    Men som andra har skrivit, så ska man inte avsluta abon hos den nuvarande operatören, du bara samlar info från dom [om ditt abon]. De har egentligen inget med din portering att göra, det är den nya operatören som sköter hand om resten (”resten” är bl.a. kontakten mellan dom och din gamla operatör). Men misstolka inte det som dom (den nya operatören) kommer ta en kula för dig – dvs om den kulan står för att lägga ut pengar för dig eller försöker se till så du inte lägger ut ”extra” pengar och tjafs med den gamla operatören osv.

    Samt skulle jag vilja också tillägga att man kan alltid ”hota” den nya operatören om att du kommer att ångra porteringen om det är så att du kommer ”betala dubbelt”. ”Självklart” kommer dom att göra allt för att behålla dig kvar – då de oftast vet och visste vid tillfället dom förförde dig till deras sida att du skulle råka ut för detta och bli missnöjd; kanske kompensation; samtalspott osv eller skjuta upp beställningsdatumet för när nya abon hos dom börjar (att lägga den vilande kanske är möjligt?).

  18. Tomas
    söndag, 3 oktober 2010 kl. 21:13

    @Mårten
    ”Däremot motsäger det mig lite att be er göra som Stefan Sterling säger, då han medgivet jobbar för ett av de absolut värsta fulsäljar-företagen i Sverige. Så jäkla mycke problem bara på grund av TPH. Men självklart gjorde ledningen inget åt det då de tjänar bra med pengar på det. Därav lämnade jag den branschen. :)”

    Mårten, om du jobbat i den branschen eller någon annan bransch så vet du att det är inte personer som Sterlings fel. Det är företagspolicyn och ledningens ”fel” – ju större dom är desto värre. Han är i den nedre delen av hierarkin, han följer order och lyder. Han har press på sig att leverera resultat. Det är hans levebröd. Det är bara så mycket ”samvete” man kan släppa in om man jobbar inom handel om man vill vara framgångsrik eller inte ens nämna ett levebröd. Att Sterling sträcker ut en hand som en privatperson och inte gömmer sig i skuggorna säger en del om hans karaktär. Bara han inte försöker pracka på oss PhoneHouse grejer eller gör reklam för dom 😀 så tycker jag att vi borde välkomna honom och uppskatta hans bidrag då han har ett unikt perspektiv och medföljande kunskaper då han är på insidan av denna bransch.

    Och ja, jag inser att detta är en gammal tråd =) Men jag hittade inte så bra sidor där portering och teleoperatörers taktiker diskuteras så taktfullt som det görs här.

  19. Tomas
    söndag, 3 oktober 2010 kl. 21:23

    @Anders
    För alla som klagar på den operatör ni porterar från, ni inser väl att ni blir lika lurade av den nya operatören, eller?
    Anders, du skrev:
    ”Jag har inget minne av att Telia frågade mig NÄR jag ville portera mitt nummer, utan numret porterades från Telenor till Telia så snabbt som möjligt, efter en knapp vecka.”

    Du har inget minne pga de frågade inte! Det var med flit. Den person du pratade med fick provision och en klapp på axeln, så att säga, för att ha förvärvat en ny kund. Denne brydde sig inte om dig och vilken situation han/hon med all förmodan visste du skulle hamna i. De vet självklart! De är i den branschen. De använder alla samma knep. Du tycker att Telenor betedde sig ful när du flyttade numret till Telia osv, du kan hitta för varje klagomål på en specifik operatör en annan som klagar på den andra. Telia har gjort så mot sina kunder som flyttat nummer från dom till Telenor m.m.
    Som sagt, den nya operatören är lika ful och felande som den gamla. Tror du Telia, Comhem, 3, Tele2 osv inte kör med exakt samma taktik? Operatörer är så jävla fula när man lämnar deras företag. Till slut kan man inte heller klandra dom som arbetar där för dom bestämmer inte. De konkurrerar alla om sina jobb. Det är sorgligt faktiskt. Och t.o.m företagen kan inte möjligtvis göra bättre ifrån sig för då förlorar de en massa intäkter. Låt mig förklara… Låt oss säga om Tele2 t.ex. skulle ha 1 mån uppsägningstid och låta k portera ut nummer utan att strula till det för kunderna, vad skulle dom få för det? Lite cred bl.a. en liten del av kunder som är medvetna om hur schyssta dom är (anledningen till jag säger ”en del” är pga folk har absolut ingen koll på uppsägningstid och andra inte ens bindningstid, så vad är poängen?) och en massa förlorade intäkter. De måste köra med samma fula tricks för att komma nånvart. Det är verkligen en ond cirkel.

    Det var någon företag som nämnde att en operatör hade 30 dagars uppsägningstid, jag undrar vilket det var?

    PS. Vi snackar om tre KALENDERmånader och inte 3 mån fr.o.m dagens datum man säger upp, det var väl underförstått av alla? Vilket gör det mycket värre; om jag skulle säga upp idag så skulle abon inte avslutas tills 2011-01-31 – lite mindre än 4 mån.

  20. Tomas
    söndag, 3 oktober 2010 kl. 21:30

    REVIDERING;
    Det var någon PERSON (inte ”företag” som jag skrev) här som nämnde att en operatör hade 30 dagars uppsägningstid, jag undrar vilket det var? Lät intressant faktiskt.

  21. Fredde
    fredag, 8 oktober 2010 kl. 17:25

    GÖR FRAMFÖRALLT inte som jag!
    Jag fick idag en faktura på 6000 kr för att jag surfade innan porteringen var klar (ca fem dagar)
    Jag måste ha missförstått säljaren å det grövsta. Korkat! Klantigt! Helgen förstörd!
    Jag använde alltså det gamla comviq-kortet dessa fem dagar!? Alla utom jag fattar kanske detta.
    Om inte, tag lärdom!

    Fredde

  22. Tomas
    tisdag, 12 oktober 2010 kl. 21:56

    Hej Fredde,

    Jag förstår inte riktigt vad du råkat ut för. Kan du förklara lite mer utförligt?
    Varför fick du betala 6000 kr för? Var det ett kontantkort eller fast teleabon? var det endast taltrafik? Eller surf också? Var det användning inom Sverige endast?
    Det ska vara exakt samma pristaxa under porteringen som innan porteringen. Portering handlar endast om nummerflytt, inte att du hamnar under en annan pristaxa. Du har kvar abonnemanget och du är under dess villkor ända tills det sägs upp. Så det hela låter… skumt, minst sagt! Förklara gärna mer.

  23. Tomas
    tisdag, 12 oktober 2010 kl. 22:04

    Vad som händer under en portering är att du har kvar ditt nummer hos den operatör du lämnar under hela flytten – du fortsätter t.o.m använda samma nummer och är under företagets/abonnemangets avtalsvillkor och pristaxa, ända tills sekunden du gör flytten till den nya operatören och då gäller deras villkor och pristaxa. Självaste nummerflytten från gamla operatören till den nya sker på endast några sekunder. Så jag kan inte ens föreställa mig vad du har råkat ut för här.

  24. Tomas
    tisdag, 12 oktober 2010 kl. 22:06

    Oops. Såg att du skrev ”surfa” (önskar man kunde redigera sina poster här :D).
    Vad har detta med portering att göra? Du skulle ha blivit fakturerad det oavsett portering eller inte.

  25. helen
    torsdag, 17 mars 2011 kl. 21:03

    hej jag har 20 månader bindingstid,kan jag säga upp min abonnemang?

  26. lördag, 19 mars 2011 kl. 01:26

    helen :

    hej jag har 20 månader bindingstid,kan jag säga upp min abonnemang?

    Vissa mobiloperatörer godkänner det, mot att du betalar en summa för återstående bindningstid. Ring till din mobiloperatör och fråga vad som gäller för dig och ditt abonnemang.

  27. Anna
    tisdag, 9 oktober 2012 kl. 21:55

    Hej! Säger upp man abonnemangen med nummret som ingår i, kan det hända att en helt annan människa får exakt samma nr (nu när det inte längre används av person nr1)

  28. Johan W
    fredag, 19 oktober 2012 kl. 18:29

    Jasg lyckades´att slippa uppsägningstiden genom att först säga upp och 2 veckor innan abbonnemanget upphörde så begärde jag att numret öppnas för portering. Funkade men det tog ett antal samtal innan jag lyckades få igenom detta!

  29. Johan
    måndag, 23 november 2015 kl. 16:26

    Vi skulle flytta alla familjens abonnemang från 3 till Telenor. Vi skrev på fullmakt för porteringen 3 månader innan porteringsdatum för att 3 har 3 mån uppsägning.
    Vilken blåsning. När väl porteringsdagen kom så kom också en slutfaktura från 3 som innehåll betalning för ytterligare 3 månaders uppsägning. När vi påtalade att vi sagt upp genom fullmakt till Telenor 3 månader tidigare sa de att de inte gällde. Man måste personligen säga upp sina avtal. Då ville jag ändra mina avtal till 3 mini. Men det fick jag inte eftersom jag inte har några avtal. Men vad betalar jag för då i ytterligare 3 mån? Ett icke seriöst företag 3??. Telenor erbjöd sig då att tillgodoräkna oss summan som 3 fakturerat. Ganska generöst faktiskt!

  30. Flodis
    onsdag, 27 april 2016 kl. 19:47

    Jag sade upp Telenor efter att de i flera år visat ohörsamhet i ärende ang dålig täckning i ett område i tätort Stockholm. Har bara varit kund sedan 1993 då de hette Europolitan och Vodafone så jag tänkte de skulle bry sig, men icke. I god tid innan bindningstiden upphör (3 månader) har jag nu sagt upp så att det ska upphöra till 1;a aug. Jag frågade Telenor om portering därmed kan äga rum 00:00 detta datum och Telenor höll med.

    Därefter kontaktar jag Telia så att de kan lägga in portering 00:00 den 1;a aug. Nu ska vi se var det skiter sig.

    • Flodis
      lördag, 27 augusti 2016 kl. 20:53

      Jo lite skit blev det.

      Jag talade med båda min mottagande operatör Telia och meddelade att jag skulle vara bortrest vid porteringen så att det avtal de talat om att skicka ut i samband med övergången behövde undertecknas i förväg. Telia kundtjänst sa att de fixar vi det kommer gå så bra ändå. Vad jag däremot ju helt missat är att jag efter porteringen ju måste ha ett nytt SIM-kort från Telia! Så bortrest som jag var förlorade SIM-Telenor sin funktion vid det angivna klockslaget och där satt jag utan Telia-SIM.

      Strax innen porteringen hade de skickat detta till min hemadress, men där var ju inte jag.

      Lyckligtvis hade jag ett registrerat Telia kontant SIM i min dator så med Telia hjälp av telia kundtjänst kunde jag vidarekoppla numret som skulle porteras till detta SIM-kort så folk inte undrar varför jag försvunnit från etern och jag fick det laddat med lite data.

      Till detta hör också att jag veckan innan porteringen så blev jag tvungen att byta till ny telefon då skärmen gav upp. Den nya luren hade nano-SIM storlek och då visade sig att Telenor inte kunde aktivera ett nytt SIM-kort då mitt abonnemang var aktiverat för portering och enda sättet skulle vara att backa hela processen och beställa en ny portering med risk att den inte skulle hinna genomföras till mitt uppsägningsdatum. Tjoho så det vara att klippa ned mitt Telenor mikro-SIM till nano storlek med en specialtång eller sax. Jag valde en rätt lågkvalitativ tång från Teknikmagasinet och fick in Telenor-kortet i nya luren.

      Så slutfakturan
      Trots att jag sagt upp abonnemanget mer än tre månader innan porteringen ville de ha betalt för ytterligare tre månader efter porteringsdatumet.

      Då kände jag att de förfarit med osanning och skulle drabbas av sju orkaners vrede. De påstod att de tvingades hålla abonnemanget aktivt fram till porteringen och att uppsägningen ändå inte trädde i kraft förrän numret porterats.

      Jag ger faktiskt blanka fan i vilka magiska kostnader telenor drabbas av för att hålla abonnemanget vid liv. Hade jag inte porterat hade de i alla fall fått hålla mitt abonnemang vid liv fram till samma datum.

      Jag har dessutom givit dem minst åtta år på sig att rätta till mitt ursprungliga klagomål att fixa täckning i ett område i Skärholmen mitt i fucking Stockholm och de har kategoriskt svarat godag yxskaft. Jag har fan varit kund sedan 1993 och nu får det vara nog med djävla dumheter.

      Säger man tre månaders uppsägningstid så är det det som gäller. Det är jag beredd att ta juridisk strid för att driva igenom. Jag betvivlar att porteringen orsakat något extra lidande och absolut inte ytterligare tre måndsavgifter. Är de helt från vettet!!

      På Telenor kundtjänst valde de då ta bort dessa olagliga avgifter och se sig slutligen övergivna av en trogen kund och dennes konto.

      • Flodis
        lördag, 27 augusti 2016 kl. 21:11

        Vad de menade med tre månader är att de påstod att om jag inte porterat hade mitt abonnemang varit aktivt ytterligare tre månader efter verkställd uppsägning. Så logiken skulle i så fall vara att om jag säger upp abonnemanget i dag så får jag vänta tre månader innan uppsägningen verkställs och sedan kanske tre månader för att det är aktivt ytterligare tre månader efter verkställandet.

        Hur som helst. För den som ska portera är det viktigt att få detta utrett innan så att de tvingas lämna svart på vitt ang hur många månadsavgifter de maximalt tänker/kan/får debitera från det att du säger ”avsluta”.

        Och har du ett gammalt SIM utan nano-storlek så hämta ut ett modernt SIM och byt till/aktivera detta innan du startar portering så klarar du att sätta in det i alla lurar nya som gamla modeller fram till porteringstillfället.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *