Lösning på problem med Chromecast och Telia-routern Technicolor TG799vn v2

chromecastOm du har problem med att installera din Google chromecast ihop med routern Technicolor TG799vn v2, som är vanlig hos Teliakunder, så presenterar jag en möjlig lösning här. Stäng tillfälligt av brandväggen i routern, medan du installerar din Chromecast. När din Chromecast har fått kontakt med ditt wifi, så kan du åter aktivera brandväggen i routern.

Jag hjälpte nämligen en bekant att installera en Chromecast för några veckor sedan. Han hade själv misslyckats. Det första problemet var att Chromecast inte hittades av inställningsprogrammet på datorn och sedan dök ingen bild upp på TV:n igen. Det löstes genom att reset:a Chromecast, genom hålla inne knappen på den under 20-30 sekunder (tills lampan på den börjar blinka). Efter en liten stund startade Chromecast igång med inställningsguiden.

Artikeln fortsätter under annonsen


Nästa problem var att även om jag angav korrekt lösenord till wifi, så kunde inte Chromecast koppla upp sig. När jag tittade i webbinterfacet för routern Technicolor TG799vn v2 såg det ut som Chromecast var ansluten, men så tyckte den inte själv. Chromecast sa att den försökte ansluta, men kom aldrig vidare. Var tvungen att reset:a den för varje nytt installationsförsök.

Efter att ha googlat och provat några olika möjliga lösningar under 2 timmar , så hittade jag ett tips om att sänka säkerhetsnivån på brandväggen i routern. Jag hittade dock ingen ”låg säkerhetsnivå” som det talades om, så jag deaktiverade brandväggen helt istället och startade om routern för att vara säker på att inställningarna tog skruv. Voila! Nu kunde Chromecast koppla upp sig mot wifi och det gick att casta från dator och mobil. Därefter aktiverade jag åter brandväggen i routern och startade om den. Det gick då fortfarande att använda Chromecast och casta.

Hoppas detta tips hjälper er därute som har problem att få er Google Chromecast att fungera ihop med routern Technicolor TG799vn v2.


Besök och gilla gärna Omteknik.se på Facebook.
Mjukvaruutvecklare C++. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone.

9 comments for “Lösning på problem med Chromecast och Telia-routern Technicolor TG799vn v2

  1. Rikard
    söndag, 5 oktober 2014 kl. 14:25

    Hade detta problemet med. Lösningen var att konfigurera enheten via mobilen eftersom appen till datorn ej ville fungera.

  2. Sara
    tisdag, 11 november 2014 kl. 17:13

    Hej!

    Vad gör jag för fel? Jag får kontakt mellan tv och datorn men vill inte ansluta.
    Brandväggen som nämns i texten här ovan…. Hur stänger man av den? Har Technicolor TG799TSvn v2

    Har även försökt koppla ihop mobilen men samma resultat där… ingen kontakt!

    /Sara

  3. josefin
    söndag, 18 januari 2015 kl. 17:50

    Jag har samma problem! Har stängt av brandväggen på modemet samt kört en factory reset och körde sen installationen via app på telefonen men det funkar fortfarande inte. Drar jag ur strömkabeln några sekunderför chromecasten och sen kopplar in det igen så får jag kontakt en kort stund (max 30sek) och sen kopplar det ner från nätverket igen. Nästan som om nätverket ”puttar ut” chromecasten (trots att chromecasten ligger kvar som uppkopplad enhet när jag loggar in på modemet). Kan det bli konflikter på annat håll i modeminställningarna? Har jag missat nån annan inställning?

    Några idéer någon?

  4. Fneter
    fredag, 6 mars 2015 kl. 16:52

    Hade detta problem och Precis som det står i inlägget behövde jag bara stänga av brandväggen och då fungerade det direkt. När jag sen drog igång brandväggen igen så fortsatte det att fungera.

  5. Martin
    onsdag, 22 april 2015 kl. 09:42

    Min chromecast ansluter inte och ber mig att kontrollera lösenordet till wifi trots att jag 7000 ggr tryckt in rätt lösen (jag använder ingen dator, bara mobil). Har gått in på routerns inställningar men man kan tydligen inte stänga av brandväggen??
    Vad tusan kan jag göra?

  6. Anton
    måndag, 1 juni 2015 kl. 22:45

    Hej, har precis fått min technicolor router, frågan jag ställer är vart och hur stänger jag av brandväggen om det är enda sättet?
    Kommer detta påverka min router i övrigt?

    /Anton

  7. måndag, 1 juni 2015 kl. 23:13

    @Anton
    Tyvärr verkar det som Comhem har tagit bort möjligheten att stänga av brandväggen. Jag var åter hos en bekant som har denna router för några veckor sedan (där jag tidigare varit och löst just problemet med Chromecast), för att felsöka ett annat problem. Då fanns inte längre alternativet att stänga av brandväggen kvar i routern. Tyvärr är det väl så att dessa routers styrs av Comhem.

    På lång sikt tror jag den bästa lösningen, för den teknikkunnige, är att köpa en egen wifi-router och köra Comhem-modemet/routern i bryggat läge. För att konfigurera Comhem routern i bryggat läge, så tror jag man behöver kontakta Comhems support.

  8. Jac!
    onsdag, 13 januari 2016 kl. 17:54

    Hej! Tänkte kommentera här, trots att det är ett gammalt inlägg, då det här ändå är en av de första träffarna man får när man söker efter lösning på problemet.

    Har hittat en ny lösning på problemet. För mig ”räckte” det med att öppna upp portar som sedan kopplades ihop med chromecasten.
    Protokoll Portområde Översätt till … Utlös protokoll Utlös port

    TCP 8008 – 8009 8008 – 8009 – –

    UDP 1900 – 1900 1900 – 1900

  9. Zach
    torsdag, 3 mars 2016 kl. 09:41

    My chromecast can detect my wireless network (comhem, technicolor router) but a lot of the time My devices (phone, tablet) are not able to dectect the chromecast. Sometimes restarting my router works for a while, but after I disconnect the next time I try there’s a good chance it(the device) won’t detect the chromecast.
    The chromecast on the other hand always seems to be able to detect the router.
    I’ve tried many of the suggestions a google search will offer. Oh god please help, lol.
    (answer in Swedish if you need to:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *