Enkelt träningstips för att bränna fett

Nej, jag är ingen träningsnarkoman och jag behöver inte bränna fett direkt. Det avhåller mig dock inte från träning och sporadisk forskning inom ämnet. Häromdagen hittade jag en mycket intressant artikel om näringsämnen kopplat till träning och ork, Rätt bränsleblandning för bättre ork. Jag fastnade för följande tips, som är väldigt enkelt att ta till sig.

”Ett tips för de som vill bli av med några kilo fett efter all helgmaten är att förlägga sina promenader före måltiderna då insulinnivåerna är lägst. Då är kroppen inställd på mer fett i bränslet. Följaktligen tär promenaden mer på det lagrade fettet än om man tar sin promenad efter maten.”

Artikeln fortsätter under annonsen


Efter att ha läst denna upplysande artikel, som predikar vikten av en väl balanserad kost och poängterar kolhydraternas viktiga funktion, så hade jag en intressant chat med PT-Per. PT-Per kanske kräver en presentation, tja, han är hursomhelst utbildad personlig tränare (PT) och för mig en auktoritet på tränings- och näringsområdet.

PT-Per kunde bekräfta riktigheten i promenadrådet ovan, men tillade samtidigt.

”…men när man lägger promenaderna innan måltiderna måste man tänka på det jag sa tidigare. Hjärnan använder BARA glukos (kolhydrater) som bränsle. Tar kolhydraterna slut (vilket risken är stor att den gör om man promenerar länge innan måltiden) så måste kroppen hämta glukos från annat ställe. Det som då händer är att kroppen bryter ner egna muskler och omvandlar proteinet till glukos. Risken är alltså förhållandevis stor att man bryter ner en massa muskler samtidigt som man bränner fett … Alltså, om man ska promenera innan lunch så kan man ta lite ren protein innan.”

Sedan hade jag en ljus sekund och konstaterade att det gäller att ha ätit en del långsamma kolhydrater för att tipset ska funka utan att ”förlora muskler”.

Varpå PT-Per fyllde i: ”man ska alltid försöka äta så långsamma kolhydrater som möjligt. Enda undantaget är direkt efter träning, då är socker kalasbra”. 🙂

Vill ni höra sanningen från PT-Per, som ni inte vill höra? Här kommer den! Klassikern. Säkert sann fortfarande, men visst är den tråkig.

”Jag tror alla letar efter ett snabbt sätt att få den perfekta kroppen, men det enda som egentligen fungerar är regelbunden motion och varierad och bra kost”.


Besök och gilla gärna Omteknik.se på Facebook.
Mjukvaruutvecklare C++. Utvecklar även för webben med PHP/MySQL/WordPress. Driver flera olika sajter och bloggar. Flitig användare av iPhone.

2 comments for “Enkelt träningstips för att bränna fett

  1. maria
    lördag, 26 april 2008 kl. 09:48

    Hej! ja du jag vill gå ner i vikt, men min diet utan kolhydrater är inte så genomtänkt:-) Jag kanske måste läsa på lite(att tex. bananer är kolhydrater;-) haha) Har du några tips då ? Jag vill kanske gå ner 3-4 kg, exempel på långsamma kolhydrater? Du verkar var påläst på ämnet ? Din blgg verkar bra med, skall läsa lite mer nu efter den här kommentaren 🙂 ilovemaria

  2. söndag, 27 april 2008 kl. 23:50

    Hittade tips på några saker som ska vara långsamma kolhydrater i: Bönor och baljväxter, pasta, ris, rotfrukter, grönsaker, grovt bröd.

    Fördelen med långsamma kolhydrater är att man håller sig mätt länge, pasta är t.ex. utmärkt. Lätt att alltid ha hemma också. Kan i förbifarten rekommendera Glenn Strömbergs pasta, den är god (en kollega som är italienare rekommenderade den).

    Något slags standardråd, för att må bra i största allmänhet, verkar vara att röra sig minst 30 minuter om dagen. Raska promenader innan middagen kanske är en bra grej.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *